POLITIČKI JE AVANTURIZAM OTVARANJE PITANJA GRANICA BIH!
Povodom nekih interpretacija kojima se Krug 99 dovodi u vezu sa inicijativama o priključenju područja Sutorine Bosni i Hercegovini, želimo informisati javnost kako jeste tačno da nekolicina naših članova učestvuju u senzibiliziranju javnosti o ovom pitanju, ali da Asocijacija nezavisnih intelektualaca Krug 99 ni na koji način ne stoji iza tih medijskih, političkih i drugih kampanja.
Naprotiv!
- Krug 99 polazi od uvjerenja da su mir i stabilnost, očuvanje i jačanje međunarodnog subjektiviteta, teritorijalnog integriteta i suvereniteta Bosne i Hercegovine trajno i najvažnije političko opredjeljenje bosanskohercegovačke državotvorne javnosti, i da svako narušavanje takve, na žalost, krhke pozicije BiH, jeste politički avanturizam sa nesagledivim posljedicama, kako za BiH tako i region u cjelini. Svaki politički postupak ili građanska inicijativa, pa i onda kada se zaklanja iza tzv. naučne akribije, mora biti samjeravan racionalno, bez populističkih strasti, i u kontekstu krajnjih konsekvenci, odnosno koliko takve inicijative mogu utjecati ili biti iskorištene za dalje jačanje ili pak slabljenje državne pozicije BiH.
- Aktuelne inicijative i rasprave o Sutorini, kao i druge namjeravane, kojima se hoće otvarati pitanje državnih granica BiH na osnovu interpretacije historijskih prava kao ključnog argumenta, jesu opasan uvod u novu „balkanizaciju“ ovih prostora, čiji je krešendo uvijek bio krvav. Naše uvjerenje nije samo u skladu sa stavovima ključnih faktora internacionalne politike da je pitanje granica na Balkanu završeno, već i činjenicom da je u procesu disolucije SFRJ, Republika Bosna i Hercegovina stekla ravnopravan internacionalni (međudržavni) pravni status sa drugim republikama bivše Jugoslavije priznanjem rezultata referenduma o nezavisnosti Republike Bosne i Hercegovine u tadašnjim, postojećim, granicama (Badinterova komisija, prijem u UN, i dr.). Takođe, pokretači rasprave o Sutorini ne iznose niti jedan relevantan argument zasnovan na kriterijima internacionalnog (međudržavnog) prava u sličnim situacijama, niti vjerodostojnu znanstvenu analizu kojom bi se pobio višegodišnji rad meritorne državne komisije o razgraničenju.
- Bosna i Hercegovima ima internacionalno priznanje svog državnog subjektiviteta, ali još uvijek nema faktičko priznanje od strane susjednih država koje se stiče međusobnim priznanjem i ratifikacijom granica. Ratifikacijom sporazuma o granicama s Republikom Crnom Gorom de facto bi se po prvi put i u međudržavno-pravnim relacijama priznale granice Bosne i Hercegovine u faktičkom i ne samo političkom smislu. Rušenjem ovog sporazuma biće otvoren prostor i razlog za dalje odlaganje ratifikacije granica sa Republikom Srbijom i Republikom Hrvatskom. Svaka od pomenutih država ima ratificirane granice svog državnog teritorija bar sa nekim od susjednih država, dok BiH, bez i jedne priznate granice, i dalje ostaje prostor nagodbi i nagađanja upravo interpretacijama i argumentima prošlosti i sl. Ovom inicijativom se zaklanja realno postojeći problem i nužnost rješenje problema granica u Neumu, što uključuje i izlaz na međunarodne plovne puteve.
- BiH ne smije unutrašnjopolitičkim potezima stvarati ambijent za ostvarivanje vjekovnih aspiracija za izlazak na more drugih država, niti postajati prostor za njihova nadmetanja, koje je tako često u prošlosti skupo plaćala. Isto tako, aktuelni nesporazumi Hrvatske i Crne Gore oko Prevlake ne smiju se rješavati preko BiH politizacijom pitanja Sutorine, tim prije ako se ima u vidu nevoljkost u ratificiranju prethodno sačinjenog sporazuma o Neumu.
- Usporavanja, sada sasvim izvjesnog, puta Republike Crne Gore u EU i NATO integracije putem aktiviranja mehanizma nerješenih granica, i moguće dugogodišnje međunarodne arbitraže o pitanju Sutorine, nije ni u kakvom strateškom interesu Bosne i Hercegovine. Naprotiv. Polazeći od načela reciprociteta u međudržavnim odnosima i Republika Crna Gora, koja će najvjerovatnije biti član EU prije BiH, može odgovoriti istom mjerom, upravo na bazi reciprociteta onda kada BiH to bude najpotrebnije. U strateškom je interesu Bosne i Hercegovine razvijanje dobrosusjedskih i prijateljskih odnosa sa stabilnom Republikom Crnom Gorom gdje bi 254,4 kilometara zajedničke i mirne granice trebalo biti faktor međusobne sigurnosti i saradnje, povod za brže saobraćajno povezivanje i cestovnim, i željezničkim putem, a posebno prema luci Bar za koji BiH ima strateški privredni interes.
Za Krug 99
Adil Kulenović, predsjednik