Južna osovina mira na Zapadnom Balkanu i Konvencija Bosna je naša – Bosanska
Tokom 2024. godine Krug 99 je realizirao 35 redovnih sesija i 9 drugih javnih događaja (konvencije (1), javni protesti (2), organizacioni sastanci (2), javne tribine (2) svečane akademije (1), godišnja press konferencija (1), odnosno ukupno 47 javnih događaja. Pored toga održavani su i brojni razgovori sa predstavnicima diplomatskog kora i delegacijama iz inostranstva, te brojni radno konsultativni sastanci sa raznim akterima u razumijevanju stanja i profiliranja sadržaja aktivnosti.
Pored toga izdato je i 21 javno saopštenje, upućeno 7 otvorenih pisama i obraćanja relevantnim internacionalnim institucijama, a i 24 Objave iz Sarajeva – sukuse sesija na engleskom jeziku – na preko 800 relevantnih adresa u inostranstvu.
Treba pomenuti veliki broj istupa naših članova u javnom prostoru od medija, promocija knjiga, konferencija do svečanih akademija i konferencija.
U izdanju Kruga 99 izišla iz štampe knjiga Od čuda bosanskog otpora agresiji do bosanskog novog Ustava (Prilog naučnom dijalogu), autora Husnije Sejdinovića i Faika Lušije.
Smanjen je broj uvodničara iz inostranstva na 5 sesija, zbog nedostatka sredstava za prevođenje na bosanski jezik. Inostrani članovi, međutim, bili su aktivno uključeni na svakoj sesiji.
U protekloj godini pristupilo je Krugu 99 jedanaest novih članova.
Javni protesti u našoj organizaciji su bili masovnijeg karaktera, ali i neadekvatni objektivnoj potrebi za mobilizaciju i nasušnu potrebu veće glasnosti građanske javnosti u kontekstu političke krize i sigurnosnih izazova za mir u BiH i regiji. Nisu istraženi uzroci pasivnosti i nezainteresovanosti građana za slobodnim ličnim i javnim političkim i društvenim angažmanom. Tome svakako doprinosi manipulativni politički populizam koji stvara nesigurnost i nedoumice građana pred onim „šta se iza brda valja“, koliko i narcisoidni bijeg većine intelektualaca od svake organizovane djelatnosti i javne manifestacije.
Većina naših sesija bila je u znaku otpora etno-nacionalizmu i traganju za političkim i teorijskim oblikovanjem modela na evropskim liberalno-demokratskim vrijednostima za modernu evropsku Bosnu i Hercegovinu. Bez obzira na sile otpora i dominaciju postojećih etničkih oligarhija koji stiču i crpe moć iz oktroisanog dejtonskog ustava donesenog pod prisilom genocida i udruženih zločinačkih poduhvata. I politiku status quo-a dijela internacionalne zajednice, modela koji polazi od nepromjenjivosti postojećeg političkog uređenja, stabilokratije pod svaku cijenu i činjenja ustupaka nasilnicima nad ljudskim pravima i građanskim slobodama.
Posebnu pažnju smo posvetili predmetu „Kovačević“ koji se vodi pred Evropskim sudom za ljudska prava što je i izraz našeg kolektivnog stava. Kritike koje smo upućivali aktualnim vlastima bile su opravdane. Posebno prema onim koje se deklarativno smatraju građanskom političkom opcijom, koje su svojim ne/činjenjem omogućili da pred Evropski sud za ljuska prava dođu u jednostranačkom sastavu koji je branio interese samo postojećeg, nemogućeg etno-političkog modela, a ne interese države Bosne i Hercegovine, države bez diskriminacije svih građana. To smo izrazili i na javnoj press konferenciji ispred sjedišta Ureda visokog predstavnika, protestujući protiv miješanja u ovaj postupak institucije Visokog predstavnika na način da se zaštite interesi susjedne Hrvatske, a ne interesi moderne Bosne i Hercegovine i njenih građana. Za Bosnu i Hercegovinu, takva aktivnost Visokog predstavnika značila bi da Bosna i Hercegovina zadrži teritorijalni integritet, dok joj susjedna Hrvatska i Srbija ne preotmu cjelokupni suverenitet, putem svojih satelitskih političkih aktere u BiH.
Evropski sud za ljudska prava u predmetu „Kovačević“ uključen je u delikatan predmet. U slučaju odbacivanja prvostepene presude „Kovačević“ Sud bi ušao u prostor legaliziranja rezultata presuđenog genocida, etničkog čišćenja i udruženog zločinačkog poduhvata i stavio embargo na demokratiju u BiH. Posljedica bi bila stvaranje mono-etničkih dijelova Bosne, završetak legalizacije etničkog čišćenja i u konačnici urušavanje bosanske države. Činjenje presedana eventualnim odbijanjem prvostepene presude „Kovačević“ stvorila bi se takva sudska praksa koja bi se domino efektom odrazila i prema nominalno građanskoj Crnoj Gori, Sjevernoj Makedoniji i Kosovu. To bi bilo moćno sredstvo etno-nacionalističkim snagama u Crnoj Gori, Kosovu ili Sjevernoj Makedoniji za ostvarivanje njihovih etno-nacionalističkih agendi, i u konačnici raspada tih država. Svim iredentističkim i separatističkim pokretima to bi bilo snažna inspiracija i oslonac da se i u pojedinim evropskim zemljama legalizira eventualno nova praksa Evropskog suda za ljudska prava.
Ipak, vjerovati je kako će Evropski sud za ljudska prava, radi zaštite demokratije, vladavine prava i ljudskih prava, potvrditi prvostepenu presudu „Kovačević“ što bi osiguralo izlaznu strategiju, racionalan i provjeren evropski model uređenja pomenutih država radi trajnog mira na Balkanu. I ne samo na njemu.
Pojedinačni glasovi se ne čuju daleko! Naša usamljena glasnost ne dobacuje tamo gdje se odlučuje o nama i na unutrašnjem i na regionalnom, i na internacionalnom planu.
Zbog toga će se Krug 99 u ovoj godini angažirati na regionalnom povezivanju demokratskih snaga privrženih demokratskim vrijednostima, povezivanju snaga neekspanzionističkih država Zapadnog Balkana, bile one nevladine, akademske ili političke provenijencije. Južna osovina mira na Zapadnom Balkanu mora biti jasnije prepoznata na internacionalnom planu, kako bi ojačao njen kapacitet utjecaja u centrima realpolitike i mjestima donošenja političkih strategija i odluka za ovaj dio svijeta. Interes partnera iz Crne Gore i Kosova je potvrđen, a sa Makedonijom u toku je uspostavljanje kontakata.
I u internacionalnim relacijama to će nam takođe biti strategija. Kako u povezivanju dijaspore na tim vrijednostima tako i prijateljskih savezništva sa pojedincima, organizacijama i institucijama u Evropi i svijetu koje imaju razumijevanje za našu poziciju i prepoznaju mirotvorni karakter u zastupanju istinskih građanskih i demokratskih vrijednosti.
Po prvi put se na sarajevskoj Konvenciji „Bosna je naša – Bosanska“ pokazalo da je moguće okupiti na nadstranačkoj platformi najveći broj političkih stranaka, nevladinih organizacija, akademske zajednice i građana. Moguće je i zajedno ići ka definisanju prosvjećenog bosanskog političkog modela na vrijednostima pune demokracije, kojoj teži i treba da teži moderna, slobodna i mirna Bosna i Hercegovina. Naredne konvencije istog modela, uključujući domaće aktere, biće održani u Tuzli i Mostaru, a potom i u drugim sredinama u BiH.
Suočeni sa unutarpolitičkim, regionalnim i globalnim izazovima u fokusu naše pažnje će i dalje ostati teme sigurnosti kao jedno od najvažnijih političkih pitanja.
Političko sljepilo ne smije biti prepreka našim namjerama. Samo promišljena, odmjerena, moderna i ofanzivna politika može dati rezultate. Povlačenje pred defetističkom konfuzijom i puko mešetarenje između nosilaca takve moći, nije naš izbor već put u poraz!
06.01.2025., Godišnja press konferencija
Adil Kulenović, predsjdnik