Azra Zornić: Na vještački način etnički podijeljeno BH društvo

Azra Zornić2

Azra Zornić, appelant

Izlaganje na panelu Odbora Europskog parlamenta za saradnju sa Bosnom i Hercegovinom

5. mart 2024. godine

Hvala vam na ovoj prilici da govorim ovom Odboru u ključnom trenutku kada se raspravlja o budućnosti moje zemlje. Krucijalno pitanje je da li smo spremni za budućnost, jer smo predugo na vještački način etnički podijeljeno društvo bez jednakih prava za svakog građanina na cijelom prostoru BiH? Ustav Bosne i Hercegovine pravi razliku između “konstituentnih naroda” (osoba koje se izjašnjavaju kao Bošnjaci, Hrvati i Srbi) i “ostalih” (pripadnika nacionalnih manjina i osoba koje se ne izjašnjavaju ni prema jednoj grupi).

U skladu s Ustavom (čl. IV. stav 1. i V), samo osobe koje se izjasne kao pripadnici jednog od “konstituentnih naroda” imaju pravo kandidirati se za Dom naroda i Predsjedništvo Bosne i Hercegovine.

Citirat ću član 43. presude u mom predmetu: “Priroda sukoba je bila takva da je za osiguranje mira bilo neophodno odobrenje “konstituentnih naroda” (ibid.). Međutim, sada, više od osamnaest godina nakon završetka tragičnog sukoba, više nije moglo biti razloga za zadržavanje osporenih ustavnih odredbi. Sud očekuje da će se demokratski aranžmani uspostaviti bez daljnjeg odgađanja. S obzirom na potrebu da se osigura djelotvorna politička demokracija, Sud smatra da je došlo vrijeme za politički sistem koji će svakom građaninu Bosne i Hercegovine omogućiti pravo kandidiranja na izborima za Predsjedništvo i Dom naroda Bosne i Hercegovine bez diskriminacije po nacionalnoj pripadnosti i bez davanja posebnih prava za konstituentne narode isključujući tako manjine ili građane Bosne i Hercegovine”. Kraj citata.

Navedenom presudom se vlasti Bosne i Hercegovine pozivaju da poduzmu sve potrebne korake za potpuno izvršenje te presude usvajanjem potrebnih mjera usmjerenih na otklanjanje diskriminacije protiv onih koji nisu pripadnici konstituentnih naroda u kandidiranju za izbore u Dom naroda i Predsjedništvo Bosne i Hercegovine i da bez daljnjeg odlaganja usklade svoj ustav i izborno zakonodavstvo sa zahtjevima Konvencije.

U presudi se dalje navodi: “Vlasti i politički lideri Bosne i Hercegovine treba da izmijene Ustav i izborno zakonodavstvo i da ih usaglase sa zahtjevima Konvencije, bez ikakvog daljnjeg odlaganja. Podnositeljica zahtjeva je tvrdila da joj je, unatoč tome što je državljanka Bosne i Hercegovine, Ustavom uskraćeno bilo kakvo pravo da se kandidira za Dom naroda i Predsjedništvo jer se ne izjašnjava kao pripadnik jednog od “konstituentnih naroda” ili bilo koje etničke grupe.”  Kraj citata.

Visoke ugovorne stranke obvezuju se povinovati konačnoj presudi Suda u svakom slučaju u kojem su stranke u postupku. Imajući u vidu ovu odredbu, svi dužnosnici i institucije u BiH moraju poštovati europske standarde i međunarodno pravo kao dio svojih službenih dužnosti. Svi lažni argumenti neodgovornih političara i odvjetnika koje oni angažiraju novcem građana su argumenti koji bi zemlju vratili, ne u početni mir, već u rat koji mu je prethodio. Sve obmanjujuće, lažne tvrdnje imaju jasan cilj: potkopati mirovni sporazum, uključujući institucije na državnoj razini, i omogućiti nekima da ostanu na vlasti bez obzira na cijenu koju plaćaju obični građani.

Umjesto toga, nacionalistički političari pokušavaju oslabiti institucije, prijete odcjepljenjem ili raspiruju plamen nepovjerenja i podjela.

BH lideri moraju okončati etnonacionalizam. Oni trebaju raditi za dobrobit svih građana ove zemlje, bez obzira na njihovu nacionalnu ili bilo koju drugu pripadnost.

Jedan od važnih prioriteta za otvaranje pristupnih pregovora i ulazak u EU je izgradnja demokratskog društva, što podrazumijeva punu provedbu presuda Europskog suda za ljudska prava.

Ovdje ću stati. Hvala vam na pažnji i strpljenju. Ostajem otvorena za sva vaša pitanja.

About The Author