Izjava Kruga 99 povodom najavljenih novih koraka iredentizma i secesije
Badava je „razvlačiti pamet“ historijskom, pravnom, moralnom, naprosto ljudskom argumentacijom, u tumačenju sada već transparentnih namjera Dodika i kolaboracionista na urušavanju mira i nastavka politike nasilnim sredstvima protiv internacionalno priznate države BiH. I prije 32 godine bilo je nepriznavanje legalnog Ustava Republike BiH, formiranje paradržavnih tvorevina, jednostrano napuštanje Skupštine i institucija RBiH, nepriznavanje rezultata Referenduma, mišljenja i stavova internacionalnog pravnog autoriteta „Badinterove komisije“ o nepostojanju uslova za samoopredjeljenje naroda u kontekstu prava svakog čovjeka na suverenitet i etnički identitet,… Identično kao i danas sa jednostranim postupcima i predugo generiranim stanjem politike i strategije „korak po korak“ na urušavanju države i ostvarivanja ciljeva iredentizma i secesije.
Crta podvučena na pitanju državne imovine jeste opravdan povod za konačno suočenje sa deklarisanim ciljevima i realnim pretpostavkama neophodnim za jačanje suvereniteta i teritorijalnog integriteta države BiH. U novonastalim okolnostima, nužno je definisanje prije svega jedinstvenog državotvornog odgovora i stava pred očitim opasnostima za mir i iznalaženje konkretnih odgovora svih državotvornih političkih snaga prema Dodikovim jednostranim akcijama i neustavnim postupcima.
U ovom času potrebno je stvarati imunitet na manipulativne moći propagande, hibridnog ratovanja i produciranja fatalizma, te nemuštih „tumačenje“ Dodikovih postupaka i iredentističkih kolaboracionista bilo u politici ili javnosti. Predstojeće blokade, uspostavljanje unutrašnjih granica i graničara, jedinstva državnog teritorija, novih prepreka slobodama kretanja i poslovanja, ubrzanje migracija iz zemlje ne smiju biti zakašnjelim razlogom otrežnjenja. Pouke onih dešavanja sa početka 1990-tih i naivnost politike ustupaka koja je tada iskazana, nikada se više ne smije ponoviti.
Istina je da su Dodikove namjere vođenje njegovim ličnim interesima, koje u sprezi sa velikodržavnim ekspanzionizmom čuvaju postojeći sistem korupcije i nepotizma sa ciljem zaštite ličnog bogatstva i moći. Namjera da blokadama i odcjepljenjem izvrši otimačinu teritorija suverene države, izbjegne odgovornost i moguće hapšenje za niz počinjenih kriminalnih djela, izgleda da ima podršku i većeg dijela opozicionog bloka. Zato Dodik neće Ustavni sud BiH, neće Sud BiH, neće vladavinu prava i neće nezavisna pravosudna tijela, već hoće ona koja samo on kontroliše i kojima upravlja. Potpuno istovjetno čini i mimikrijska politika Dragana Čovića lamentiranjem ugroženosti i ultimativnog nametanja nedemokratskog legitimnog etničkog predstavljanja u upravljanju državom. Konačno postaje očito koliko je bila pogrešna politička mantra dijela internacionalnih moćnika da je BiH jedna zemlja, dva entiteta i tri konstituentna naroda, sistem koji je generisao i štitio korupciju i jačao etnonacionalističke lidere.
Nužan korak aktivnog otpora posljednjem najavljenom činu urušavanja države i mira, jeste ubrzano kristalisanje državotvornog političkih savezništava, bez obzira na koalicione rasporede političkih snaga. Prijetnje državnom suverenitetu, teritorijalnom integritetu te obnovi nasilja, i političkog i sigurnosnog, stoje pred odgovornim političkim subjektima i svim građanima. Stanovništvo mora imati pouzdan oslonac za očuvanje vlastite sigurnosti, koliko i države. Snage iredentizma i separatizma su ogolile svoje namjere, a konkretni odgovori moraju biti jedinstveni, jasni i transparentni. Vokabular, retorička gimnastika i nemušto zamajavanje očiju javnosti biće prepoznati sa rastom novih agresivnih namjera i opasnosti.
Zbog toga, nužna su internacionalna savezništva koliko i očekivanja da ispune garantovane obaveza svjedoka i potpisnika dejtonskog sporazuma za mir u BiH. Stvarne namjere i djela moraće se mjeriti konkretnim i jasno ocrtanim ciljevima i angažmanom. Dodatne internacionalne vojne snage trebaju biti raspoređene na spoljnim granicama BiH – Foča, Bijeljina, Brčko, Kostajnica, Livno i drugdje. Njihovi ciljevi biće utoliko uvjerljiviji ukoliko tome bude slijedila i konkretna podrška državotvornim snagama sigurnosti i odbrane u zemlji. Pogotovo sada kada su sve glasnije proklamacije o namjerama da se oružane snage Srbije i Hrvatske angažuju, kao i u proteklom ratu, u slučaju proklamovane i fingirane „ugroženosti“ za „svoj“ narod u BiH.
Unutrašnje stabiliziranje je moguće uporedo sa obeshrabrivanjem iredentizma i miješanja njihovih centara moći na odnose i političko uređenje BiH.
Sarajevo, 23. april 2023.